Store besparelser på tøj, udstyr, legetøj og indretning

Madplan og mad der mætter {Sund Krop #3}

IMG_1973

Jeg har lavet et par gode retter de seneste par dage, som har været super sunde og mættende. Og ekstra bonus – de er med et minimum af ingredienser. Derudover har jeg lavet en madplan – jeg har dog allerede måtte opgive at følge den, eftersom der var forældremøde i går, og vi alle fem skal ud at fejre den nye serie Beat Bugs på Netflix i morgen aften. Men der er købt ind til retterne, så vi kan jo bare spise dem en anden dag.

I de tilfælde er det heldigt, at jeg har lavet ekstra store portioner. Linsegryden, som I kan se herover, var nemlig lige til at varme op, da jeg kom hjem og var sulten som en sur 5-årig efter gårsdagens forældremøde. Og lige præcis i de situationer, kan det meget nemt gå galt for mig. Så det var skønt at have hurtig mad i køleskabet. Ellers var jeg nemt hoppet på den usunde vogn. Kender I det?

Så jeg vil dele nogle af mine nemme løsninger med jer

Nemme tips til sund og hurtig mad

Linsegryde

Retten er super simpel. Tag de grøntsager, du har i køleskabet. Jeg havde peberfrugt, løg og ingefær (og frosne ærter). Steg dem i 1 tsk olie og karry sammen med de røde linser. Blandt en dåse tomatpuré i, og rør rundt. Tilsæt derefter en dåse kokosmælk og en dåse kikærter og lad det simre indtil de røde linser er klar. Jeg smagte til med grøntsagsbouillon, peber og garam masala. Retten kan varieres i en uendelighed, så bare brug, hvad du har. Jeg toppede det med en spsk creme fraiche 5% og masser af persille. 350 gram af retten gjorde mig helt mæt.

(Til børnene tog jeg lidt fra og blendede. Så fik de det som sauce på ris. Smart, ikke?)

Blomkålsomelet

Jeg havde et blomkålshoved liggende i sidste uge. Jeg rensede det og rev hele blomkålshovedet fint i min foodprocessor med det samme. Jeg brugte ca halvdelen til at lave blomkålsmuffins, og resten gemte jeg i en pose i køleskabet. I weekenden brugte jeg det til at lave frokostomelet både lørdag og søndag. Det var dejligt nemt lige at piske et par æg sammen og så tage lidt af den færdigrevede blomkål og blande i.

Jeg brugte

  • ca 130 g revet blomkål
  • 20 g creme fraiche 5%
  • 2 æg
  • 1 tsk olivenolie til stegning

Jeg tilsatte salt og peber, stegte den på panden og dryssede purløg på.

Det blev 252 kcal, hvilket ikke er meget. Og så var der plads i kcal-regnskabet til en god eftermiddagssnack, hvilket jeg altid har brug for alligevel.

blomkålsomelet

Herunder er et glimt af min madplan, da den var under udarbejdelse.madplan

Har du læst de første indlæg i Projekt Sund Krop?

Eller kan du finde dem her:

Projekt sund krop #1

Projekt sund krop #2

Husk på søndag er det store måledag. Har I målt? Jeg er så spændt på at se, om der overhovedet er røget nogle cm!

   

2 kommentarer

  • Kaya

    Super med nogen sunde retter der ikke kræver 17466 ingredienser 😉 især når man kun er to i huset og man ikke gider at spise det samme i en hel uge :))
    Sådan nogen må du gerne lægge flere op af 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Signe / Copenhagen Kiddo

      Så dejligt, at det kan bruges Kaya 🙂 Det er jeg virkelig glad for.

      Rigtig god aften

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Store besparelser på tøj, udstyr, legetøj og indretning