DIY - sy dine egne scrunchies

London med børn – hvad skal du lave?

spisesalen hogwarts

London. Warner Brother Studios – The Making of Harry Potter. Også kendt som Harry Potter Studios.

reklame-links-streg

Tag til London med børnene og få tips til turen her. Vi var afsted med to overnatninger, og her kommer en dagbog med masser af billeder fra vores tur, som forhåbentlig kan inspirere jer til, hvad I skal opleve i London, hvis I også vil opleve byen med jeres børn.

Nu er det ved at være et par dage siden, Folke og jeg kom hjem fra London. Vi er helt mættede på oplevelser og lange gåture, og har været ret inaktive siden. Folke kom jo direkte fra seks dages gigantisk spejderlejr, så nu er han altså godt brugt. Derfor får bruger han weekenden på at komme helt ned i gear, inden skolen starter på mandag.

Hotellet i London

soho london

En af de hyggelige smalle gader i SOHO, London.

Folke havde fået turen til London af os i 10 års fødselsdagsgave. Han fylder 10 år senere på året, så det var lidt på forskud. Vi havde booket to nætter på St Giles Hotel, som ligger i den bydel i London, der hedder Soho. 2 minutter fra undergrundsstationen Tottenham Court Road St. og lige ved Oxford Street. Der er masser af små hyggelige gader i Soho, og gåturen ned til Covent Garden er virkelig fin. Den kan anbefales, hvis man vil finde en anden undergrundslinje og samtidig gå dertil i smukke omgivelser.

St. Giles Hotel var på ingen måde noget særligt, og vi blev faktisk lidt skuffede over værelset, da vi kom. Men på den anden side skulle vi jo kun sove der, og beliggenheden var perfekt. Der var desuden et supermarked lige på den anden side af gade, hvor vi kunne købe lidt proviant til dagen, så vi ikke gik sukkerkolde. Vi bookede igennem dette site, hvor I også kan finde tilbud på mange andre hoteller og søge på det område, I gerne vil bo. Flyet bookede vi her. Men det er også muligt at finde gode tilbud på både fly og hotel her.

Forberedelser hjemmefra til London

Inden vi tog til London havde jeg bestilt et Visitor Oyster Card, som kan bruges både i lufthavnstogene samt busser og undergrund. I busserne og undergrundstogene, kan børn op til 11 år køre gratis med en voksen på Oysterkortet, men i lufthavnstogene skal du købe en børnebillet til dem. Når først du har et Oyster Card, kan det bruges for altid, og du kan tanke det op hjemmefra. Hvis du løber tør for penge undervejs, kan det tankes op på alle stationer. Det er virkelig nemt og ikke mindst rart at have på forhånd. I kan læse mere om Oyster Card og købe det her.

Vi ankom til Gatwick lufthavn ved middagstid mandag, og det tog lang tid at komme gennem paskontrollen. Sørg derfor for at have lidt snacks, hvis I også skal stå i kø. Transporten fra Gatwick  til London er dyr. Det nemmeste (og dyreste) er at tage Gatwick Express, som kører direkte til Victoria St. i London, men vi valgte at tage Thameslink-toget, som er billigere, og kun tager lidt længere tid. Som nævnt før, kan voksne bruge Visitor Oyster Card, og en børnebillet koster kun 2 pund, i modsætning til 13 pund på Gatwick Express. Nu har jeg selv et kæmpe planlægger-gen, så jeg synes, det var rart at undersøge togforbindelser og sådan nogle ting på forhånd. Til det formål er der en side, der minder om vores egen Rejseplanen.dk, som er super god. Den kan I finde her. Vi brugte den mange gange på vores tur.

Hvad skal du opleve i London med børn

Da vi kun havde  to overnatninger, havde vi nøje udvalgt det, vi skulle se, så programmet ikke blev for overvældende. Der skal også være tid til bare at gå rundt og se på de bygninger, man passerer og spise god mad, mens benene får et velfortjent hvil.

Vores første dag i London

natural history museum london

Natural History Museum

Vi var inde i byen ved halvto-tiden og tjekkede ind på hotellet. Herefter tog vi mod National History Museum, som ligger ved South Kensington undergrundsstation. Vi startede med en let og hurtig frokost på Fernandez & Wells, hvor jeg fik den lækreste cheese omelet. Den kan anbefales. Lige ved siden af lå muséet, så vi skyndte os derover. Der var lang kø, men vi fik et tip om at bruge indgangen på den anden side af den smukke bygning. Det var gåturen værd – her kunne vi nemlig gå direkte ind og undgik dermed den lange kø.

Det her var den næstbedste oplevelse på turen (vi kommer til den bedste senere), og vi havde desværre alt for lidt tid. Især dinosaur-udstillingen var helt fantastisk med interaktive dinosaurer i naturtro størrelser. Vi var blown away! Vi var heldige at være der på en vejrdag i tørvejr, for der var ikke fyldt med mennesker. Det betød, at vi havde mulighed for at stå længe ved tingene og læse teksterne og prøve deres små udfordringer af.

natural history museum london natural history museum london

Udover dinosaur-udstillingen var der en masse om pattedyr, hvor vi blandt andet så på den store blåhval, hestens udvikling gennem mange millioner år og meget mere. Der var også en udstilling om mennesket, som vi desværre ikke nåede. Sæt gerne tre timer af, det kan man sagtens bruge derinde. De lukker allerede kl. 17.50. Indgangen er gratis.

south kensington

De fine bygninger i området omkring Natural History Museum, Kensington

natural history museum london

Vi havde hjemmefra reserveret bord til aftensmaden tæt på vores hotel. På Jamie Olivers restaurant, Jamie’s Italian ved Covent Garden, hvor jeg var sikker på, at der var mad for Folke. Folke syntes, at maden var fantastik. Jeg var en anelse skuffet over min pastaret, som var jævnt kedelig, og servicen var heller ikke noget at juble over. Vi måtte vente et godt stykke tid på vores bord, og først da vi skulle have dessert, fik vi et børnemenu-kort i hånden. Det sagde lidt om, hvor lidt de satte sig ind i gæsternes behov. Folke havde kun haft mulighed for at vælge fra voksen-menuen. Derudover var han på deres toiletter, som var enormt uhygiejniske, og dét er et af min no-go’s for restauranter. For hvordan er hygiejnen i køkkenet, hvis toiletterne ikke kan holdes rene?  Så min anbefaling vil være at vælge en af de mange andre lækre restauranter i området omkring Covent Garden, hvor der var flere italienske steder, der så gode ud.

jamie's italian covent garden

Endelig aftensmad på Jamie’s Italian ved Covent Garden, som på trods af den dårlige service, alligevel blev en hyggelig aften

Efter middagen var vi godt trætte i både hovederne og benene, så vi dejsede om på sengen ret hurtigt. Jeg nåede dog lige et par kapitler i min spændende krimi, som jeg havde med hjemmefra, Kvinden i kahyt nr. 10.

Vores anden dag i London

Jeg havde søgt lidt hjemmefra efter gode morgenmadsrestauranter i nærheden af vores hotel. Valget faldt på Ed’s Easy Diner, som er en hyggelig diner i amerikansk stil. Stemningen var fin, filterkaffen var god (og med uendelig refill!), men maden var ikke noget udover det sædvanlige, og det tog en del tid at lave den. Vi hyggede os dog gevaldigt, Folke og jeg, og jeg fik en god rabat på grund af ventetiden.

ed´s easy diner soho

Ed’s Easy Diner i SOHO

Efter vores morgenmad, som var endt med at vare lidt længere end forventet, tog vi tuben til Kings Cross Station, hvor Folke havde drømt om at komme hen. Det er nemlig her perron 9 3/4 fra Harry Potter kan findes. Derudover ligger legetøjsbutikken af samme navn også på stationen.

platform 9 3/4

Perron 9 3/4 på Kings Cross St. Folke kigger på Harry Potter and the Cursed Child, som lige nu vises på et teater i London. Det ville vi ønske, at vi havde haft tid til at se.

Legetøjsbutikken Platform 9 3/4

Legetøjsbutikken er fyldt fra gulv til loft med Harry Potter-ting, og det er en oplevelse i sig selv at være derinde. Man skal dog forvente en lille kø for at blive lukket ind, men det tager heldigvis ikke så lang tid. Tingene er lidt dyrere her end både Harry Potter Studios og legetøjsbutikkerne i byen, så vent evt. med at købe noget til I er et andet sted.

Folke købte Dumbledores tryllestav og han gav 5 pund mere for den her, end hvad den kostede i Hamley’s inde i byen. Hvis I forventer en tur til Harry Potter Studios, så vent også med at få taget billeder ved vognen i væggen. Der er nemlig lang kø på Kings Cross, men du kan tage samme billede ude i Harry Potter Studios, hvor der ingen kø er.

Vores tur til Harry Potter Studios

Da vi langt om længe havde snuset nok rundt i butikken tog vi til Victoria St. Her ventede nemlig turens allerstørste oplevelse, som vi bookede flere måneder forinden. Nemlig Harry Potter Studios. Vi skulle samles op kl. 14, så vi spiste en frokost på en Starbucks i området, så vi var tæt på.

Når man skal til Harry Potter Studios,  kan man vælge at nøjes med at booke indgangen hjemmefra og så selv sørge for transporten. Man kan også gøre som os og bestille hele pakken hjemmefra, så man bliver samlet op af en bus, der kører direkte derud. Det er en længere tur, og busserne er beklædt med Harry Potter-tema, og der vises Harry Potter-film på hele turen. Vi bestilte pakkeløsningen her. Det var en dyr tur, ca. 65 pund for os to, men til gengæld også den eneste betalings-attraktion vi så på turen. Og uden pis – det var ALLE pengene værd!

For at det ikke skal blive for crowded køber du en billet, hvor du skal komme i et særligt tidsrum på en halv time. Det er virkelig fedt, for det betyder, at der er god plads til at kigge derinde uden at stå i kø. Du skal ikke ase og mase for at komme til.

Efter du er gået ind, kan du selvfølgelig bruge den tid, du vil. Når man køber pakken, som vi gjorde, er du til gengæld låst i forhold til hjemtidspunkt. Du kan dog få lov at tage en tidligere/senere bus hjem, hvis der er plads. Vi brugte ca. tre timer derinde, og det var passende for os. Vi brugte endda tid på at læse tekster og se små film om de tekniske detaljer omkring skabelsen af robotterne (som fx. de store dyr) og alle deres special effects. Men hvis man virkelig vil gå grundigt ned i alle detaljer, skal man bruge længere tid. Det er kæmpe stort!

Vi har set alle otte film i løbet af de sidste par måneder, og F har lyttet til lydbøgerne, og det gjorde turen endnu bedre, og F fik helt klart mere ud af det, fordi han kunne genkende det hele.

spisesalen hogwarts

Spisesalen på Hogwarts. Det var første rum, vi mødte efter en lille intro-film, hvor skuespillerne fortæller om, hvordan det var at bruge 10 år af deres barndom på set’et, hvilket også var spændende at høre om.

Dumbledores kontor

Dumblesores kontor. Det er de ægte kostumer og kulisser, man ser i Harry Potter Studios

ministeriet for magi harry potter

Her går vi forbi Ministeriet for Magi og professor Nidkærs lyserøde kontor. Klasseværelset hvor der undervises i eliksirer var der også.

perron 9 3/4 london

Jeg forsøger ihærdigt at nå med på Hogwarts Expressen

hogwarts express harry potter

Og det lykkedes. Vi kom frem til Hogwarts Expressen og fik lov at komme ind og se vognene

den forbudte skov hogwarts

Vi kom forbi trapperne, som bevæger sig og Den forbudte skov. Her mødte vi den gigantiske edderkop Aragog og hans koloni. Eeew.. den bevæger sig! Vi så også hippogriffen, som var virkelig flot lavet. Skabelsen af Hippogriffen er der blandt andet en lille film om, og det er ret utroligt at se. Folke var fuldstændig bjergtaget af det, og det samme var jeg.

london diagonalstraede harry potter

Diagonalstræde var vi selvfølgelig også forbi, og som alt det andet er det helt fantastisk at gå igennem gaden og se de butikker, som Harry besøger i filmene.

breve til harry potter

Halvvejs i turen kommer man udendørs, hvor man blandt andet finder The Knight Bus og familien Dursleys hus, som man kan gå igennem. Her er en af de kendte scener fra den første Harry Potter-film.

hogwarts miniature

Her er hele Hogwartsbygninen udefra. Det er den de bruger til at filme skolen, udefra. Det var så smukt at vi begge fik tårer i øjnene. Og jeg er endda ikke engang rendyrket fan. Men vi var enige om, at det var fuldstændig fantastisk lavet. Det skal opleves i virkeligheden, for på billedet er det umuligt at se, hvor stort og flot det egentlig er.

Efter turen slutter man i museumsbutikken, som er kæmpe stor. Man kan købe kapper fra alle kollegierne, slips, de smukkeste tryllestave og meget meget mere. Det var svært at begrænse sig, men da Folke allerede havde købt en tryllestav, valgte han to sæt kort og en gave til Vega og Vilfred. Resten måtte han drømme om 😉

Vi var tilbage i London ved 21.30-tiden og gik direkte på Burger King, som jeg havde lovet ham. Den lå lige overfor hotellet, og det var egentlig rart at spare lidt på nogle af måltiderne. Vi sluttede af med Harry Potter kortspil i sengen, men jeg måtte kapitulere ved 23-tiden.

Vores tredje og sidste dag

Vi havde booket et aftenfly hjem, så vi kunne få lidt ud af tredjedagen. Vi startede med at tage i den fem etagers store Hamley’s legetøjsbutik på Regent Street. F syntes det var en kæmpe oplevelse og næsten lige så godt som Natural History Museum. Du møder allerede en kæmpe fest på gaden, hvor flere medarbejder står og gøgler. Herefter er børnene i legetøjshimlen, og alt det man ser på vejen kan man smide i indkøbsnettet og så udvælge favoritterne til sidst. Det er svært ikke at blive fristet, for du får fremvist en masse undervejs. Hvis der er tid, så besøg den. Dine børn vil elske dig for det, og der er nogle gode tilbud på fx LEGO og Playmobil.

science museum london science museum londonEfter besøget i Hamley’s stod programmet på Science Museum. Det var desværre en skuffelse. Det var nemlig regnvejr, hvilket betød at muséet var fyldt til randen med mennesker. Der var lange køer til betalingsattraktionerne, og vi havde ellers glædet os til Red Arrows, som vi havde hørt meget godt om. De gratis udstillinger fangede os ikke rigtigt, og det var derfor lidt ærgerligt at slutte af her, når alle de andre ting havde været så gode. Måske er det bedre at besøge museet en hverdag uden for højsæsonen, hvor det ikke regner, og man ikke har en bagkant. Men med tanke på, hvor glade vi er for Experimentarium i København, som har så mange aktiviteter, du kan interagere med, så kunne Science Museum imødekomme forventningerne.

Tak fordi du læste med så langt. Det var vores program for et besøg i London med to overnatninger, og jeg håber det har givet stof til eftertanke, hvis I selv skal på en tur. Det var en fantastisk oplevelse, og jeg vil til enhver tid anbefale sådan en en-til-en tur med sit barn. Det er så hyggeligt og hold op, hvor får man snakket sammen. Stil endelig spørgsmål, hvis der er noget I vil vide.